سوالات مهم داوطلبین کنکور

یکی از سختترین کار های دنیا تصمیم گیری هست و برا ی هر تصمیم گیری درستی باید اطلاعاتی جمع آوری بشه که پاسخ سوالات خودمون رو درش پیدا کنیم تا بهترین تصمیم را بگیریم
ما در این صفحه (سوالات مهم داوطلبین کنکور) پرتکرار ترین سوالات دانشجویان رو براتون جمع آوری کردیم
حتما مطالعه کنید و امیدوارم کمک حالتون باشه 

 البته ما از سطح علمی حال حاضر شما اطلاعی نداریم و مسلمأ قبل از برنامه ریزی اصولی و مدون برای هر داوطلب ، حتمأ باید یک مشاوره اختصاصی برای هر فرد بر اساس نقاط ضعف و قوت صورت پذیرد.

اما به طور کلیهمانطور که مشاهده می کنید، رقابت در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با توجه به اهمیت ارتقاء درجه تحصیلی  بسیار سطح بالاست و هرچه سریعتر برنامه ریزی مطالعاتی به منظور شروعی هدفمند برای مطالعات مؤثر خود باید داشته باشید… بر اساس منابع مستدل معرفی شده در بخش “مشاوره و منابع”مطالعات خود را با انگیزه شروع کنید… اطلاع دارید که بسیاری از دانشجویان برتر دانشگاه های صنعتی شریف، دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران،دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز و… هر ساله در نمایشگاه کتاب، کتب مورد نظرشون رو تهیه  می کنند و برای رقابت با سایر دانشجویان و موفقیت برای کنکور کارشناسی ارشد برنامه ریزی مطالعاتی دارند… این نشان دهنده این نکته هست که حتی دانشجویان دانشگاه های برتر هم نسبت به سال های گذشته منسجم تر و مصمم تر هستند برای رقابت… همواره به خاطر داشته باش که هیچ داوطلبی منتظر شما نخواهد ماند… پس شما هم باید هرچه سریعتر (حتی از همین امروز) به طور جدی مطالعاتی مدون را شروع کنید…  اگر با برنامه ریزی مدون و باانگیزه مطالعاتی عمیق و مفهومی داشته باشید، حتمأ موفق خواهی شد… و اگر کوتاهی کنید ، فقط و فقط این شما هستید که عقب میافتید… داستان کنکور بسیار مشخص هست، باید تلاش کرد تا مفاهیم دروس مختلف را عمیقأ درک کرد

کتاب‌های مرجع منابع بسیار خوب مطالعاتی آکادمیک می‌باشد. اما توصیه مشاورین کنکور آن است که برای پاسخگویی به تست‌های کنکور، به جای مطالعه منابع مرجع، منابع خلاصه‌تر و به همراه تست کنکوری را مطالعه نمایید.

دو دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد:

اول اینکه، تمامی منابع معتبر کنکوری، از میان منابع اصلی و مرجع نگاشته شده و به نوعی منابع مرجع را تلخیص و روان سازی نموده‌اند. بنابراین مطلبی نیست که در کتب مرجع وجود داشته باشد و در کتب کنکوری موجود نباشد.

دومین دلیل آن است که شما جهت اخذ درصد بالا در کنکور، لازم است تا علاوه بر خواندن مباحث درسی، تست‌های متعددی از فصول مورد نظر پاسخ دهید.

البته در نظر داشته باشید، انتخاب مرجع مناسب کنکوری نیز در این میان مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

چنانچه انتخاب صحیحی داشته باشید و منابع اصلی و معتبر کنکوری را انتخاب نمایید، نیازی به مطالعه چندین منبع نیست. در واقع شباهت زیادی میان سایر منابع با منابع معتبر بوده و بسیاری از آن‌ها از روی منبع اصلی نگاشته شده‌اند. پس به جای اتلاف وقت در خواندن منابع متعدد، تست‌های متعدد و متنوعی را پاسخ دهید

این سوال هم به بسیاری موارد بستگی دارد. رتبه‌های برتری بوده‌اند که روزانه تا 12 ساعت درس خوانده‌اند و برخی دیگر از رتبه‌های برتر با روزانه 4 تا 5 ساعت نتیجه خوبی کسب کرده‌اند.

معمولاً آنچه مهم است، کمیت تعداد ساعات مطالعه شما نیست. اینکه بازدهی مطالعه شما به چه شکل باشد، چگونگی تقسیم بندی دروس، زمان‌بندی برای هر درس و پیوستگی در روند مطالعه بسیار مهم‌تر است.

گام‌ها پیوسته باشد بدین معنی که یک روز 15 ساعت مطالعه نکنید و فردای آن روز 3 ساعت و …

پس تعداد ساعات به گیرایی شما، زمان‌بندی شما و زمانی که شروع به خواندن برای کنکور کرده‌اید بستگی دارد. به طور متوسط این عدد می‌تواند در تابستان روزانه 5 ساعت و از مهرماه تا بهمن ماه 8 تا 10 ساعت مفید باشد. (البته این قاعده کلی نیست…).

معمولاً این ملاک‌ها برای دانشجویان در انتخاب کلاس‌ها تأثیرگذارند:

  • سطح دانش اساتید کلاس‌ها و میزان تجربه آن‌ها در تدریس کنکوری آن درس

.      سبک و شیوه ی زمانبندی کلاس ها در موسسه

.     تخصصی بودن کلاس ها و اینکه همه ی دانشجویان حاضر در کلاس قصد شرکت در کنکور یک رشته ی خاص را داشته باشند

  • وجود مشاوره‌های رایگان همگام با کلاس‌ها توسط اساتید مجرب در خلال کلاس و یا در سایر زمان‌ها
  • سطح علمی و کیفی سایر دانشجویان و شرکت کنندگان در کلاس‌ها (حضور دانشجویان قوی‌تر می‌تواند انگیزه‌ای برای شما باشد.)
  •  هزینه کلاس‌ها بر حسب توان مالی پرداختی شما

شرکت در کلاس‌های آمادگی کنکور وابسته به دانش شما و میزان وقت آزاد شما برای مطالعه فردی است. باید در نظر داشته باشید که معمولا سوالات کنکور بسیار بالاتر از سطح مطالعاتی شما در دانشگاه مطرح می‌شوند و مطالعه مناسب و کسب دانش مطلوب در رسیدن شما به موفقیت در کنکور اثرگذار است.

شما می‌توانید با استفاده از مشاوره‌های رایگان دپارتمان تخصصی مهندسی شیمی سطح خود را ارزیابی نموده و کلاس مورد نظر خود را انتخاب نمایید. البته شرکت در کلاس‌ها تنها راه موفقیت نیست و عامل مهم‌تر تلاش و انگیزه شما در راستای کسب موفقیت است.

الزاماً مسیر موفقیت شما از کلاس‌های کنکور نمی‌گذرد. بسیاری از دانشجویان هرساله از کلاس‌های کنکور استفاده می‌کنند اما راهی به موفقیت در کنکور نمی‌یابند. انتخاب کلاس و استاد مناسب در کنار تلاش و کوشش شما موازی با جریان کلاس می‌تواند ضامن موفقیت شما باشد.

کلاس‌های آمادگی کاتالیزوری است که می‌تواند مسیر شما را به موفقیت کوتاه کند. مثلاً درسی که شما قرار است در 400 ساعت مطالعه کنید در حدود کم تر از یک هفته  فرا می‌گیرید. این هنر استاد است تا در حداقل زمان مطالب مناسب را به شما بیاموزد.

البته بسیاری نیز بوده‌اند که بدون شرکت در کلاس موفق شده‌اند. این موضوع نیاز به تلاش بیشتر و دانش پایه‌ای بهتر شما دارد. در نظر داشته باشید برای رسیدن به موفقیت راه‌های مختلفی وجود دارد.

این موضوع فرد به فرد متفاوت است. شرکت در مشاوره‌های رایگان و بهره مندی از تجارب اساتید می‌تواند به شما در انتخاب کلاس یا کلاس‌های مورد نظر کمک نماید. گرچه اگر از رشته دیگری وارد این رشته شده‌اید، احتمالاً نیاز شما به گذراندن کلاس بیشتر از سایرین خواهد بود.

چند تفاوت عمده در این کلاس‌ها وجود دارد:

  • کلاس‌های درس و تست با هدف پرداختن به اصول و مبانی درس از پایه تا پیشرفته برگزار می‌شود. این کلاس‌ها همچنین شامل تست زنی محدود و رفع اشکال نیز می‌باشد. کلاس‌های نکته و تست تنها شامل پاسخگویی به تست‌های پرتکرار، مهم و نکته دار کنکوری است و مروری بر نکات اساسی کنکور است. بر این اساس در کلاس نکته و تست از پایه به موضوعات پرداخته نمی‌شود و پیش نیاز شرکت در آن دانش و تسلط مناسب بر مباحث آن درس است.
  • میزان و تعداد ساعات تشکیل کلاس‌های درس و تست بیشتر از نکته و تست است.
  • زمان تشکیل کلاس نکته و تست تنها در اواخر زمستان و بهار است؛ در حالیکه کلاس‌های درس و تست در فصول تابستان و پاییز و ااوایل زمستان برگزار می‌گردند.
  • نکته و تست مناسب برای دانشجویانی است که به دنبال درصد بالایی در درس هستند و تسلط نسبی بر موضوع دارند، در حالی که در کلاس درس و تست از پایه مبحث آموزش کامل داده شده و دانشجو را آماده انجام کنکوری موفق می‌نماید.

سوال : هیچ سنجشی از درس خواندن خود ندارم. نمی‌دانم روندم صحیح است یا نه. نمی‌دانم در میان سایر داوطلبین در چه جایگاهی قرار دارم. پیشنهاد شما برای رهایی از این سردرگمی و هدفمند شدن مطالعه‌ام چیست؟

بهترین راه برای شما شرکت در آزمونهای آزمایشی است.

غالب دانشجویان با محک زدن خود در آزمون‌های آزمایشی که توسط طراحان مطرح بوده و جامعه آماری بسیار بالایی دارد، سعی در سنجش نسبی خود دارند. شما نیز می‌توانید از این طریق پیش از کنکور از جایگاه نسبی خود در میان داوطلبان مطلع گردید.

با شرکت در آزمون‌ها شما قادر هستید نقاط ضعف خود را شناسایی نموده و پیش از رقابت اصلی کنکور، آن‌ها را اصلاح نمایید.

 

 

 توصیه می­شود تست‌های آموزشی مانند تست های انتهای هر فصل را پاسخ دهید. تست‌ها را به صورت مثالی در نظر بگیرید که حاوی نکاتی جهت تسلط شما بر موضوع است. بنابراین از پاسخ اشتباه به تست‌ها در اولین دور مطالعه اصلاً ناامید نشوید. راه درازی تا موفقیت هست.

وقتی برای اولین بار تست درسی را می‌زنید، تست‌های جنبه آموزشی دارند. پس بهتر است تست به تست جلو بروید. هر تست را به دقت مطالعه کرده و اگر نکته‌ای جدید در دل خود دارد به مبحث آن درس بیفزایید.

شما در دوران مرور می‌توانید مثلاً 10 تست به 10 تست یا صفحه به صفحه تست زده و بعد پاسخ را نگاه اندازید اما همان‌طور که گفته شد در اولینمطالعه نیازی به این موضوع نیست.
بهتر است در مرور سوم و چهارم به صورت آزمونی از خود تست بگیرید

حتماً به هنگام تست زنی در بار اول، تستها را برای خود سطح بندی کنیدمثلاً سه سطح ساده، متوسط و سخت یا نکته دار.
بهتر است در مطالعات آتی و جهت جلوگیری از تلف شدن زمان خود، از پاسخ دادن به تست‌های ساده خودداری نمایید و به نوعی با فیلتر کردن تست‌های گلابی، زمان اضافه برای خود بخریدتست ساده می‌تواند تستی باشد که از پایه برای شما سهل است یا تست‌های مشابه آن وجود دارد و نیازی نیست 50 تست مشابه در زمان مرور پاسخ دهید.
تست‌های نکته دار را تا زمان کنکور می‌توانید بارها و بارها بخوانید، تست‌هایی که می‌تواند در کنکور برای شما دردسر ساز شود و یا زود از خاطر شما می‌روند.
تست‌های متوسط و سخت در مرور دوم می‌توانند در نظر گرفته شوند و در مرور سوم (چنانچه سه بار فرصت مرور دارید) تنها به تست‌های سخت و نکته دار پاسخ دهید.

این راهکار از مهم‌ترین عوامل موفقیت رتبه‌های برتر کنکور است. با توجه به محدودیت زمانی آزمون، می‌بایست از کلیه تست‌هایی که راه حل طولانی داشته و یا پیچیدگی بالایی دارد، عبور نمود. همچنین نمی‌بایست زمانی جهت تست‌های مباحث و فصولی که تا پیش از کنکور موفق به مطالعه‌شان نشده‌اید، در کنکور صرف کنید.
بنابراین عبور از تست‌های سخت و ذخیره نمودن زمان جهت تست‌های ساده از مهم‌ترین عوامل موفقیت است.

در زمان تست زنی، تکنیک بسیار مهم علامت گذاری تست‌ها می‌تواند راهگشای شما باشد.
در زمان کنکور، می‌بایست تست‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کنید:

  • تست‌های ساده که به سرعت پاسخ خواهم داد.
  • تست‌هایی که زمانی بالاتر از زمان استاندارد می‌برد ولی قابل پاسخگویی است. (تست‌های برگشت پذیر)
  • تست‌هایی که به شدت سخت یا پیچیده است و یا مشابه آن را پیش از آن ندیده‌اید و به آن مبحث اصلاً تسلط ندارید.

سپس یک قاعده برای خود در نظر بگیرید. مثلاً تست‌های برگشت پذیر را با علامت خط تیره و تست‌های سخت و پیچیده را با ضربدر علامت می‌زنید.

در زمان تست زنی پس از مواجهه به تست خاصی، یکی از این حالات را انجام دهید:

  • تست ساده است، پس در زمان معین به آن پاسخ می‌دهم.
  • تست برگشت پذیر است، پس از آن بدون صرف زمان عبور خواهم کرد و در انتها و در زمان مرور آن‌را مطالعه خواهم کرد.
  • تست سخت یا پیچیده است و بر روی آن ضربدر می‌زنم و دیگر هرگز به آن سر نخواهم زد و ثانیه‌ای وقت تلف آن تست نخواهم کرد.

بدین ترتیب شما در هر آزمون کلیه تست‌های ساده را مشاهده کرده و احتمالاً پاسخ داده‌اید. وقت خود را صرف تست‌های سخت نکرده‌اید و بدین ترتیب تستی را از دست نداده‌اید.

همچنین در زمانی که در آزمون به مرور اختصاص داده‌اید، برگشته و تست‌های برگشت پذیر را مجدد خوانده و تعدادی از آن‌ها را نیز پاسخ داده‌اید.

مهم‌ترین افسوس دانشجویان این است که فلان تست ساده را به دلیل نداشتن زمان پاسخ ندادم…. شما با این تکنیک هرگز دچار این افسوس نخواهید شد.

توجه داشته باشید که یکی از کلید‌‌‌های اصلی موفقیت د‌‌ر کنکور‌های اخیر، به موقع نزد‌‌ه‌گذاشتن سؤال‌ها بود‌‌ه است. به موقع نزد‌‌ه‌گذاشتن یعنی اکتفا به خواند‌‌ن صورت سؤال‌ها و رها‌کرد‌‌ن آن است که به پس‌اند‌‌از‌کرد‌‌ن وقت منجر می‌شود‌‌. (پس اگر برای حل سوالی ایده‌ای ندارید، به سوال‌های بعدی بروید و اگر فکر می‌کنید با فکر کردن به آن، می‌توانید آن را حل کنید، فقط یک علامت کنار آن بگذارید تا در صورت اضافه آوردن وقت، برگردید و آن‌ها را بزنید.

در این حالت، سایر دروس می‌بایست جور این درس را کشیده و با درصد بالاتر خود در صدد جبران برآیند. معمولاً درصدی هرچند اندک در حد 5 درصد تراز به مراتب بالاتری خواهد داشت. توصیه می‌شود حداقل به 2 تا 5 سوالی که مطمئن هستید، از هر درس پاسخ دهید.
البته رتبه‌های تک رقمی‌ای نیز بوده‌اند که برخی دروس را صفر زده‌اند، اما درصد سایر دروس را به شکل اعجاب آور و با اختلاف، بالا زده‌اند.
پس 1 درصد هم بسیار بهتر از صفر است، زیرا تراز بسیار بهتری برای شما خواهد داشت و فاصله شما را با خیل عظیم صفر زده‌های کنکور هویدا کرده و اختلاف شما را با میانگین به گونه‌ای مطلوب‌تر قرار می‌دهد.

این موضوع کاملاً بستگی به فرد دارد. بسیاری از افراد موفق نیز از این تکنیک استفاده کرده‌اند. اما اگر این موضوع سبب می‌شود از درسی کاملاً عبور نمایید، توصیه نمی‌شود. بهتر است چنانچه در درسی قوت بیشتری احساس می‌کنید، به جای بر هم زدن ترتیب و زودتر پاسخ دادن به آن، زمان بیشتری به آن درس نسبت به حالت عادی اختصاص دهید.

بدون شک نمی‌توان تأثیر معدل را در کنکور کتمان کرد. اما از آنجایی که معدل دانشجویان تراز می‌شود و اغلب معدل‌هایی نزدیک به یکدیگر دارند، معدل تراز شده تأثیر به مراتب کمتری از آنچه در ذهن شماست می‌گذارد. شاهدی بر این ماجرا قبولی بسیاری از رتبه‌های تک رقمی توسط معدلین کمتر از 15 است.

بر طبق فرمول ارائه شده توسط سازمان سنجش، میزان تاثیر معدل تراز شده 20 درصد و تاثیر تراز کنکور شما 80 درصد نمره نهایی شماست.

بله، ممکن است حتی میانگین حسابی شما 3 درصد از دانشجویی بالاتر باشد اما رتبه نهایی شما پایین‌تر باشد. دلیل این موضوع آن است که در کنکور بر اساس تراز رتبه بندی می‌شوید نه بر اساس میانگین. بدین معنی که پاسخگویی به سوالات دروسی که میانگین پایینی دارد با ارزش‌تر از پاسخ به تست‌های دروس ساده‌تر آن آزمون می‌باشد.
تأثیر معدل تراز شده را نیز باید به این موضوع افزود.

سفید گذاشتن یک درس، تراز نامناسبی را برای شما به دنبال دارد. تراز درس سفید برابر با تراز غایبین آزمون در آن درس است. از آنجا که جمعیت بالایی غایب بوده و یا به درسی خاص (همانند زبان یا کنترل فرآیند) پاسخ نمی‌دهند، پاسخ به یک تست نیز می‌تواند برای شما موثر باشد و اختلاف شما را با میانگین کاهش داده و برای دروسی که انحراف معیار پایینی دارند، سبب افزایش چشم گیر تراز شود.

پاسخ این سوال هم منفی است. واقعاً جبران کردن درصد صفر برای یک درس سخت است. بعلاوه مطالعه فصولی که شانس مطرح شدن بالایی در کنکور دارند می‌تواند کمک حال شما باشد. شاید همان درسی که امسال تصمیم گرفته‌اید صفر بزنید، درس ساده کنکور باشد و رقبای شما را به گونه‌ای باورنکردنی از شما پیش بیندازد.

در زمان‌های منتهی به کنکور چند موضوع مهم را رعایت کنید:

  • حتماً تست‌های جامع شامل آزمون‌های گذشته دپارتمان تخصصی مهندسی شیمی و آزمون کنکورهای گذشته را پاسخ دهید.
  • حتماً خلاصه نویسی خود را مطالعه کرده و تست‌های نکته دار را مجدد مطالعه نمایید.
  • از خواندن مباحث جدید که تسلطی ندارید، صرف نظر کنید. سعی در تقویت مباحثی که تا کنکور مطالعه کرده‌اید داشته باشید.
  • با شرکت در آزمون‌های جامع، محکی از وضعیت خود پیش از کنکور داشته باشید.
  • نقاط قوت خود را مرور کنید تا تبدیل به نقاط ضعفتان نگردد.

 

یک ویژگی وزارت علوم که در اختیار دانشجویان قرار داده این است که اگر مثلاً در بین بچه‌های کارشناسی ورودی خود، رتبه شما از نظر معدل یکاست، حتی چنانچه رتبه شما در کنکور خوب نشده، می‌توانید انتخابی به مراتب بهتر در کارشناسی ارشد داشته باشید. به عبارت بهتر در هر رشتهمعمولاً یک ظرفیت خالی در نظر گرفته می‌شود، که در دفترچه تعداد آن ذکر شده، رتبه‌های اولی که در ورودی‌های خود و در آن رشته رتبه اولهستند و تا تاریخ 31 شهریور فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند از این ظرفیت رتبه استفاده کنند.

این سهمیه قادر به جابجا کردن حتی بیش از 50 رتبه برای شما خواهد بود! پس معدل خود را بالا ببرید و سعی کنید رتبه یک ورودی خود باشید.

وقتی شما در شبانه تهران تحصیل می‌کنید، یعنی شما دارید در دانشگاهی تحصیل می‌کنید که اساتید مطرح تهران در آن تدریس می‌کنند. این طور نیست که دوره‌های شبانه را به استادان دیگر بسپارند. حتی شما با دانشجویان دوره‌های روزانه کلاس می‌روید و از لحاظ آموزشی هیچ تفاوتی بین دو دوره روزانه و شبانه وجود ندارد. نقطه قوت دیگر این دوره این است که اگر شما در تهران شاغل هستید و بخواهید به روزانه شهرستان بروید، ممکن است شغل خود را از دست داده یا دائم در سفر باشید. پس دوره شبانه به شما کمک می‌کند تا در کنار درس، شغلتان را هم از دست ندهید.
اما نقطه ضعف دوره شبانه چیست؟ طبیعتاً هزینه‌هاست که پرداخت این هزینه برای خیلی‌ها ممکن است امکان پذیر نباشد.
اگر هزینه وجه پررنگی در زندگی شما دارد و یا احتمالاً شهرستانی هستید، می‌توانید از خیر رفتن به دانشگاه شبانه بگذرید و به دانشگاهی نزدیک به محل زندگی خود بروید.
شهریه مقطع شبانه دانشگاه‌ها بر حسب نوع دانشگاه و رشته شما متفاوت است. اما برای دانشگاه‌های تراز اول حدود 1.500.000 تا 1.800.000 و برای سایر دانشگاه‌ها حدود 1.200.000 تا 1.4000.000 تومان متغیر است. البته ترمی که پایان نامه داشته باشید بالاتر خواهد بود.
معمولاً دانشگاه‌ها این شهریه را (البته به غیر از ترم اول) به دانشجو وام می‌دهند.

بدون شک. یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز مهندسان شیمی با یکدیگر، رزومه علمی (مقطع تحصیلی، معدل کسب شده و دانشگاه محل تحصیل)، نرم افزاری، عملی و همین‌طور دانش زبان دوم آن‌هاست. طبیعتاً در شرایطی که دو دانشجوی کارشناسی ارشد گرایشی خاص برای شغلی درخواست می‌دهند، اولویت با فردی است که زبان، نرم افزار و تخصص بیشتری در آن زمینه کاری داشته باشد.
معمولاً مقالات در زمینه ورود به بازار کار تأثیر اندکی داشته ولی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا پذیرش در دانشگاه‌های سایر کشورها تأثیری مسلم و موثر دارد.

دسته بندی آزمون آزمایشی کنکور ارشد مکانیک مهندسی مکانیک
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تلگرام ما را دنبال کنید
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت