آشنایی با مهندسی مکانیک

برخلاف تصور گروهی از مردم که با شنیدن نام مکانیک، یاد تعمیرکاری با دست​های آلوده، آن هم زیر یک اتومبیل می​افتند، مهندسی مکانیک در حالت کلی ربط زیادی به تعمیر خودرو ندارد! البته دانشجویان در این رشته با اصول طراحی و طرز کار مکانیزم‌های مختلف به کار رفته در اتومبیل به طور اصولی و پایه‌ای آشنا می‌شوند اما به تعمیر خودرو نمی‌پردازند. در حقیقت رشته مهندسی مکانیک بخشی از علم فیزیک است که دانشجویان آن با استفاده از مفاهیم پایه آن با کمک ریاضیات، به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازند، روش​های تولید، تبدیل و استفاده بهینه از انواع انرژی​ها را بررسی می​کنند و برای طراحی و تولید مکانیزم​ها و دستگاه​های صنعتی و آزمایشگاهی ایده پردازی کرده و آن​ها را به مرحله تجاری​سازی می​رسانند.  این رشته‌ را شاید بتوان‌ از نقطه‌ نظر تنوع‌ موضوعات‌ تحت‌ پوشش‌، جامع‌ترین‌ رشته‌ مهندسی‌به‌ شمار آورد؛ زیرا دربرگیرنده تمام علوم و فنونی است که با مفاهیم گسترده​ای چون انرژی، حرکت، کنترل و انجام کار به​صورت نزدیک و تنگاتنگ در ارتباط است.

مهندسی مکانیک نیازمند فهم مفاهیمی همانند مکانیک، سینماتیک، ترمودینامیک، دانش مواد، تحلیل سازه‌ها و الکتریسیته است و مهندسان مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را به کار برده و با دانش تخصصی خود، سیستم‌های مکانیکی و دستگاه‌ها و فرایندهای گرمایی را طراحی کرده و می‌سازند. مهندسان مکانیک، گستره وسیعی از دستگاه‌ها، فراورده‌ها و فرایندها را تولید می‌کنند.

از آن جمله می‌توان به موتورها و سیستم‌های کنترل، نیروگاه‌های الکتریکی، دستگاه‌های پزشکی، چرخ‌دنده‌ها، فناوری لیزر، طراحی به کمک رایانه (CAD)، مهندسی به کمک رایانه (CAE & CAA) تولید به کمک رایانه (CAM & CAP)، خودکارسازی و رباتیک، دستگاه‌های تهویه مطبوع و تجهیزات کارخانه‌ها اشاره کرد.

این رشته گسترده با سابقه​ای هزاران ساله، در طی انقلاب صنعتی اروپا در قرن هجدهم میلادی به عنوان یک شاخه مجزا شناخته شد و در قرن نوزدهم پیشرفت​های زیادی کرد.

محل کار مهندسان مکانیک آنقدر گسترده است که شاید بتوان همه​جا را برای آن نام برد!! از دفاتر نقشه​کشی مهندسی و طراحی تا سکوهای نفتی وسط دریا، از اتاق آرام کنترل و بازرسی کارخانه​ها تا سیلوی پر سروصدای خط تولید یک محصول، و از بلندای آسمان​خراش​های در حال ساخت تا معادن تحت بهره​برداری اعماق زمین، همه و همه می​تواند جولانگاه مهندسین مکانیک باشد.

به همین ترتیب زمان کار آن​ها نیز می​تواند بسیار متنوع و گسترده باشد. در بسیاری از مشاغل ممکن است ساعت کارشان مطابق ساعات اداری باشد ولی گاهی ممکن است لازم باشد برای کنترل سیستم​ها شب زنده​داری کنند!

 

از نظر بازار کار نیز اگر وضع اقتصادی و صنعتی کشور خوب باشد، بازار کار مهندسین مکانیک نیز مناسب خواهدبود. در واقع یک مهندس مکانیک خوب به​ندرت بیکار می​ماند…

گرایش​های عمومی رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه​های ایران عبارتند از:

 

 

 

 

 

1  –   مکانیک  طراحی جامدات

فعالیت در طراحی ماشین آلات و دستگاه​های صنعتی و خانگی، خطوط تولید کارخانجات، طراحی سیتم​های انتقال نیرو و …

دروس: استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزا، دینامیک، نقشه​کشی، پلاستیسیته، طراحی به کمک کامپیوتر، مواد مرکب، طراحی قالب، طراحی مکانیزم، روش​های تولید و کارگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

2  –   مکانیک  حرارت و سیالات

فعالیت در زمینه طراحی موتورهای احتراق داخلی، موتورهای جت، بررسی​های آیرودینامیکی، هوافضا، طراحی سیتم​های هیدرولیکی و پنوماتیکی، نیروگاه​های حرارتی، گازی و آبی، پالایشگاه​های نفت، گاز و پتروشیمی، تأسیسات مکانیکی ساختمان و ادارات و …

مهم​ترین دروس: مکانیک سیالات، ترمودینامیک، توربو ماشین، طراحی مبدل​های حرارتی، طراحی سیتم​های تهویه مطبوع، روش​های عددی در سیالات (CFD)، نقشه​کشی تأسیسات

 

 

 

 

 

 

 

3    مکانیک  ساخت و تولید

فعالیت در کارگاه​های قالب​سازی، ابزارسازی، جوشکاری، ریخته​گری، شکل​دهی فلزات، ماشین​ابزار و تولید ماشین​آلات صنعتی

مهم​ترین دروس: روش​های اندازه​گیری، انیورسال، توانایی ماشین​کاری، تکنولوژی جوشکاری، عملیات حرارتی، ماشین​های کنترل عددی (CNC)

 

 

 

 

گرایش​های تخصصی​تر و خاص مهندسی مکانیک که بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد از رشته های اصلی جدا می​شوند عبارتند از:

1-  مکانیک خودرو

2-   هوافضا

3-  مکانیک دریا

4- مکانیک ماشین​های ریلی

5- مکانیک تأسیسات

6- مکانیک نیروگاه

7- مهندسی پزشکی (بیومکانیک)

8-  مکاترونیک

9-  مکانیک سیستم​های انرژی